Persbericht 2011

| Welkom | Schone Rivieren | Doe Mee  | Publicaties | Blog | Over Ons
Wereld Water Dag Kranten | Video’s | Foto’s Persberichten

3E WERELD WATER DAG AMSTEL SCHOON

Vrijwilligers maken met de opbrengst van de Rotterdam Swim en Amsterdam Swim de Amstel schoon!

Op 22 maart, Wereld Water Dag, wordt elk jaar wereldwijd aandacht gevraagd voor schoon water. In Nederland doen wij dat sinds 2008 door op Wereld Water Dag elk jaar een rivier schoon te maken. Dit jaar gaan wij van 15:00-18:00 samen met basisschoolleerlingen, inwoners, politici, wetenschappers, ondernemers, en andere vrijwilligers de Amstel vanaf het Hoofdkantoor van Waternet tot aan de Stopera schoon maken.

Doelstelling:
Tijdens Amstel Schoon willen wij met zoveel mogelijk deelnemers vanaf boten en de kades het zwerfvuil op de Amstel verwijderen. Deelnemers krijgen daartoe van de organisatie schepnetten, prikstokken en handjes waarmee zij vanaf de kant of vanaf een boot het oppervlaktewater en de kades van de Amstel kunnen schoon maken.

Let op!
Wij hebben de afgelopen weken regelmatig de Amstel visueel geinspecteerd en de Amstel is schoner dan verwacht. Daarom zou het geweldig zijn als u lezers door uw oproepen worden om ons foto’s toe te sturen van de voor hen vieste/vuilste locaties. Men kan dat doen naar viezefoto@stichtingaquarius.nl de foto’s worden dan direct geplaats op www.stichtingaquarius.nl/wwd Alle locaties worden dan door ons en onze vrijwilligers in de dagen naar Amstel Schoon opgeruimd.

Route
Indien er geen vieze foto’s worden ingestuurd houden wij ons vast aan de route met onderstaande tijdstippen. Deelnemers kunnen zich om 15:00 verzamelen op de parkeerplaats voor Waternet (Korte Oudekerkerdijk 7) of tot 17:00 bij een van de vele historische bruggen over de Amstel tot aan de Stopera (Amstel 1) aansluiten. Vrijwilligers van Amstel Schoon zullen de deelnemers opwachten met een Amstel Schoon vlag.

Kleurplatenveiling voor de Fiep Westendorp Foundation
Om 17:00 komen wij bij de hoofdingang van de Stopera aan te komen. Hier krijgen alle kinderen die een kleurplaat aanbieden voor de veiling een roze of blauwe walvis ter herinnering aan Amstel Schoon. De ingeleverde Amstel Schoon kleurplaten worden vervolgens onder het genot van Hema kinderchampagne geveild.

Alle Amsterdamse basisscholen zijn de afgelopen maanden verschillende keren benaderd om zoveel mogelijk Amstel Schoon kleurplaten te maken. Hoe mooier de kleurplaten hoe hoger de opbrengst voor de Fiep Westendorp Foundation. Verder hopen wij dat de Kinderchampagne rijkelijk zal vloeien want van elke geopende fles kinderchampagne gaat € 1,- naar de Fiep Westendorp Foundation

Let op!
De kleurplaten kunnen tot 5 minuten voor aanvang van de kleurplatenveiling op 22 maart om 18:00 worden ingeleverd. U kunt dan ook gerust uw lezers tot op het allerlaatste moment oproepen om ook Amstel Schoon kleurplaten te maken.

United Nations en Stichitng Aquarius
Het thema van de UN World Water Day is dit jaar “Water for cities: responding to the urban challenge”. Een thema waar wij, Stichting Aquarius, al enige jaren in Europa jaarlijks aandacht voor vragen. Zo organiseren wij elk jaar in Rotterdam het Rondje Noordereiland, de Delfshavense Schiekampioenschappen en de Piet Hein Cup, in Amsterdam het Rondje KNSM Eiland en de Amstel Swim en in Den Haag de Zeemeerminnenparade met als doel om ook daarmee aandacht te vragen voor schoon (zee) water.

De samenwerking heeft er zelfs in geresulteerd dat een documentaire van RTV Rijnmond over Rotterdam Schoon 2010 sinds augustus 2010 op de officiële UN World Water Day Youtube website www.youtube.com/user/UNWaterWorldWaterDay staat. De documentaire inspireert kinderen en volwassen wereldwijd om op Wereld Water Dag ook een waterweg (rivier, plas, kanaal, etc) schoon te maken.

Kinderen en Schoon Water
In veel van onze evenementen proberen wij kinderen/jongeren te betrekken. Zo mogen kinderen vanaf 12 jaar deelnemen aan de King Of The Rivers Swim Series. Mogen kinderen van alle leeftijden meedoen aan de Zeemeerminnenparade op 21 juni (Midzomernacht) in Den Haag en in het laatste weekend (14 en 15 mei) van de International Solar Energy Week organiseren wij de Zonneflessenbotenrace Knutselworkshop waarbij wij met kinderen van oude lege plastic flessen zonneflessenboten maken voor de Zonneflessenbotenrace. De opbrengst van de afsluitende Zonneflessenbotenrace is voor het Kinderen Kanker Vrij Fonds.

Amstel Schoon – Doe mee!

Stichting Aquarius – Amstel Schoon
Erik Van Loon – 06 38265666
info@stichtingaquarius.nl

——-
Noot voor de redactie, niet voor publicatie:
Op www.stichtingaquarius.nl/wwd/publicaties vind u een aantal publicaties in kranten, televisie, etc over onze voorgaande rivieren schoon maak acties. Verder vindt u opwww.stichtingaquaiurs.nl/wwd ook de bijgesloten raamposter en kleurplaat.