Persbericht: 6e Dichten Voor Water Festival

Sinds 2014 openen wij het jaarlijkse Wereld Water Dag Festival met het literaire festival Dichten Voor Water op 21 maart de Unesco International Day Of Poetry. Dit jaar staat Dichten Voor Water VI in het teken van ‘Natuur en Klimaatsverandering’ en dat is met de meest recente Programma Aanpak Stikstof (PAS) uitspraak van de Raad van State natuurlijk actueler dan ooit.

Wedstrijd
Heb je een gedicht over dit thema, de Linge of schoon water stuur dan het gedicht voor 12 maart in via www.wereldwaterdag.nl/dichten. Vervolgens buigt onze jury zich over de inzendingen en worden de 52 beste gedichten geselecteerd en gebundeld.

Jury
– Noud Bles, dichter schrijver en romancier te Gendt
– Carmen van Deuren, docent klassieke talen en eigenaar Literair Café Libertas
– Erik Van Loon, oprichter Stichting Aquarius

Zaterdag 21 maart
www.wereldwaterdag.nl/dichten-voor-water
Het Dichten Voor Water VI festival met daarin een presentatie van de Dichten Voor Water VI gedichten zal plaatsvinden op zaterdag 21 maart van 19:00 tot 22:00 in het literaire café Libertas in Arnhem. Tijdens Dichten Voor Water VI worden de mooiste gedichten voorgedragen.

12e Wereld Water Dag
Elke dag hoort u iets over het klimaat, over luchtverontreiniging, watervervuiling, etc en Stichting Aquarius doet daar iets aan. Sinds 2009 maakt zij met de opbrengst van de Rotterdam Swim, de Zeemeerminnen Parade, de Nationale Nieuwjaarsduik, de Amsterdam Rotterdam Triathlon en andere evenementen met hulp van gemeenten, provincie en sponsoren op Wereld Water Dag elk jaar een rivier schoon. Dit jaar maakt men ter gelegenheid van de 27e United Nations – International Day Of Water van het Doornenburg tot Gorinchem de 100 km lange Linge schoon.

40 etappes van elk 2,5 km
www.wereldwaterdag.nl/route
Om deze 100 km rivier schoon te kunnen maken heeft de organisatie de route opgedeeld in 40 etappes van +/- 2,5 km en samen met ondernemers, scholieren, studenten, politici, burgers, wetenschappers, etc starten zij om de 15 minuten met een etappe schoonmaak. Zo kan men de 40 etappes in 40 x 15 minuten = 600 minuten of te wel 10 uur schoonmaken.

Programma
Naast deze 100 km rivier schoonmaak en het Dichten Voor Water VI Festival zijn er nog tal van andere activiteiten. Hieronder de belangrijkste.

Zondag 22 maart
13:00-13:30 Zonneflessenboten Race (Tiel)
www.wereldwaterdag.nl/zonneflessenboten-race
Op Wereld Water Dag (22 maart) organiseren wij ten hoogte van de Thedingsweertbrug in Tiel met de door kinderen in het gebied gemaakt Zonneflessenboten racen. De hele maand maart worden op scholen in Gelderland tegen sterk gereduceerd tarief Zonneflessenboten Knutselworkshops gegeven en per school gaan de mooiste en snelste zonneflessenboten naar de finale. Met deze Zonneflessenboten Techniek Workshop proberen zij kinderen van 10-12 jaar enthousiast te maken voor een studie of baan in de greentech door met hen van afval (plastic flessen) Zonneflessenboten te bouwen waarbij wij hen kennis laten maken met (scheeps)bouwkunde, electro en motor techniek, recycling, duurzame energie en het belang van schoon water.

18:00-21:00 Schoon Water Feest (Gorinchem)
www.wereldwaterdag.nl/schoon-water-feest
Na afloop zijn alle deelnemers van harte welkom om met elkaar deze 100 km rivier schoonmaak feestelijk af te sluiten. Tijdens het schoon water feest vinden de volgende activiteiten plaats.
19:00-19:15 Mooiste kleurplaat wordt onthuld
De mooiste ingezonden kleurplaat wordt onthuld ism Art Drawing Center
19:15-19:30 Ideeën Voor Water
Jongeren van 12-18 jaar presenteren op de zeepkist hun meest baanbrekende Ideeën Voor Water aan professionals (ondernemers, politici, wetenschappers, journalisten, etc). De prijsvraag dit jaar is “Hoe Kunnen Wij Een Waternoodsramp Voorkomen” ism de Zomer Universiteit en de Dutch Design Battle.
19:30-19:45 Zonneflessenboten Veiling
Voor het goede doel worden de drie mooiste en de drie snelste zonneflessenboten geveild ism Stichting Aquarius
19:45-20:00 Dichten Voor Water VI
De gedichtenbundel Dichten Voor Water V met daarin de 52 beste gedichten van 2020 wordt gepresenteerd en de zes beste gedichten worden voorgedragen.

Wereld Water Dag Krant
www.wereldwaterdag.nl/krant
Om +/- 1.000 deelnemers onder de 1,5 miljoen inwoners wonend en/of werkend in 8.000 bedrijven, 6 gemeenten, 1 waterschap en 3 provincies te werven heeft men onlangs langs de route huis aan huis de Wereld Water Dag Krant 2020 verspreid. Deze krant is ook op scholen verspreid om indirect daarmee ook de leesvaardigheid van kinderen te vergroten.

2009-2019
www.wereldwaterdag.nl/geschiedenis
Overigens heeft Stichting Aquarius de afgelopen jaren met duizenden vrijwilligers meer dan 300 km rivier schoon gemaakt. Het ging om de volgende rivieren en routes:
– 2009 de Schie in Historisch Delfshaven (500 m.)
– 2010 de Rotte in Rotterdam (4 km)
– 2011 de Amstel in Amsterdam (3 km)
– 2012 de Oude IJssel van Duitsland tot Nederland (5 km)
– 2013 de Laak in Den Haag (4 km)