Persbericht 2015

| Welkom | Schone Rivieren | Doe Mee  | Publicaties | Blog | Over Ons
Wereld Water Dag Kranten | Video’s | Foto’s Persberichten

7 Jaar Wereld Water Dag

Ter gelegenheid van 7 jaar Wereld Water Dag organiseert Stichting Aquarius de grootste eendaagse riverclean up ooit!

Op zondag 22 maart, Wereld Water Dag, maakt Stichting Aquarius ter gelegenheid van 7 jaar UN – World Water Day met naar verwachting 2.000 deelnemers van 08:00 uur tot 18:00 uur de 140 km lange Nieuwe Hollandse Waterlinie Schoon van Werkendam tot Muiden schoon.

7 jaar Wereld Water Dag
Sinds 2009 maakt Stichting Aquarius ter gelegenheid van de UN – World Water Day elk jaar met burgers (ondernemers, politici, wetenschappers, journalisten, sporters, etc) van jong tot oud een rivier in Nederland schoon. In 2009 maakten zij de Schie in Schiedam schoon, in 2010 de Rotte in Rotterdam schoon, in 2011 de Amstel in Amsterdam schoon, in 2012 de Oude IJssel van Duitsland tot Nederland schoon, in 2013 maakten zij ter eren van de inhuldiging van Willem Alexander tot Koning van Nederland de Laak in Den Haag schoon en in 2014 werd de Oude Rijn van Harmelen tot Katwijk aan Zee (50 km) schoongemaakt.

Nieuwe Hollandse Waterlinie Schoon
Dit jaar maken zij ivm 200 jaar Nieuwe Hollandse Waterlinie Schoon deze voormalige verdedigingslinie van Werkendam tot Muiden schoon. De Nieuwe Hollandse Waterlinie slingert van Brabant door Zuid Holland, Gelderland, Utrecht naar Noord Holland en verbindt 1,2 miljoen burgers, 60.000 bedrijven en verenigingen wonend en werkend de 18 gemeenten, 3 waterschappen en 5 provincies die door deze voormalige verdedigingslinie van 46 forten met elkaar worden verbonden.
Let op! In 2018 wordt de Nieuwe Hollandse Waterlinie mogelijk aangemerkt als UN Werelderfgoed plek.

140 km
Om de 140 km in goede banen te leiden, heeft Stichting Aquarius de Nieuwe Hollandse Waterlinie in 50 stukjes van gemiddeld 2,8 km opgedeeld. Voor deze 50 etappes zijn wij momenteel op zoek naar 50 Ambassadeurs die zich over de beschikbare kilometers willen ontfermen. Samen met deze ambassadeurs werft Stichting Aquarius voor elke etappe 40 deelnemers met als uiteindelijk doel om de Nieuwe Hollandse Waterlinie in een dag van Werkendam tot Muiden schoon te maken.

2000 deelnemers
De 50 ambassadeurs maken met hun vrijwilligers elk +/-3  kilometer van de Nieuwe Hollandse Waterlinie Schoon en om dit allemaal in een dag te kunnen organiseren, starten de groep om de 12 minuten. De eerste groep start om 08:00 op km 0 Fort Steurgat in Werkendam, de tweede groep start om 08:12 vanaf km 3 Fort Bakkerskil, de derde groep om 08:24 vanaf km 6 Fort Altena en de laatste groep start om 17:48 in Muiden met het schoon maken van de laatste kilometers. Zo kunnen de 2.000 deelnemers in een golfbeweging van 50 x 12 minuten = 600 minuten of te wel 10 uur de hele Nieuwe Hollandse Waterlinie schoonmaken.

Rivier Schoonmaken
Bij het schoonmaken van de Nieuwe Hollandse Waterlinie richten de deelnemers zich hoofdzakelijk op de oevers, kades, parken, straten en wegen op max. 25 meter aan weerszijden van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Omdat de Nieuwe Hollandse Waterlinie door de Provincies, Waterschappen, Gemeenten en vele vrijwilligers langs de route eigenlijk al zo goed schoon wordt gehouden verwachten wij dit jaar slechts 5 kg afval per km = 500 kg afval uit het water te halen.

Meten is weten
Dit jaar zullen deelnemers aan deze rivier schoonmaak net als in 2014 wederom gevraagd worden om het vuil te turven in hun Wereld Water Dag paspoort alvorens zij het afval met een schepnet, prikstok, etc in hun vuilniszak werpen. De vuilniszakken worden vervolgens afzonderlijk gewogen en genummerd alvorens ze worden afgevoerd. Dit jaar krijgen de groepen drie type / kleuren vuilniszakken mee:
– Blauw voor papier en plastic (pet flessen, verpakkingsmaterialen, drukwerk)
– Groen voor ijzer, staal en glas (blikjes, ijzerdraad, flessen)
– Zwart voor natuurlijke materialen (takken, hout, groenafval).
Deze worden apart gerecycled en met bruikbare delen van de blauwe zakken wordt na afloop een kunstwerk gemaakt. Tijdens het afsluitende Schoon Water Feest zal Stichting Aquarius bekend maken hoeveel en wat voor soort afval per etappe/gemeente is verwijderd.

Donderdag 19 maart
15-17:00 Kunstwerken Voor Water I (Provinciehuis – Utrecht, Provincie Utrecht)
Tijdens Kunstwerken Voor Water I worden de 12 mooiste kunstwerken tentoongesteld die momenteel door “kunstenaars” uit heel Nederland ingezonden kunnen worden met als thema War, Peace and Beauty. Aan deze kunstexpositie kunnen kunstenaars uit heel Nederland meedoen.
zie http://issuu.com/stichtingaquarius/docs/kunstwerken_voor_water_-_war_peace_

Vrijdag 20 maart
16-18:00 Schoon Water Borrel (Gemeentehuis Gorinchem, Provincie Zuid Holland)
Met de Schoon Water Borrel kan iedereen die werkzaam is op het gebied van schoon water, Nieuwe Hollandse Waterlinie, etc met elkaar in contact komen. De Schoon Water Borrel is ook het moment dat de 5 meest briljante jongeren van 12 tot 18 jaar hun beste ideeën voor schoon water mogen presenteren aan professionals (ondernemers, politici, wetenschappers, journalisten, etc).
zie http://issuu.com/stichtingaquarius/docs/ideeen_voor_water_2015_flyer

Zaterdag 21 maart
15-17:00 Dichten Voor Water II (Werk aan het Spoel, Culemborg, Provincie Gelderland)
Tijdens Dichten Voor Water II worden de 12 mooiste gedichten over Schoon Water voorgelezen door de makers zelf of professionele dichters. Net als bij Kunstwerken Voor Water kan ook hier iedereen aan deelnemen.
zie http://issuu.com/stichtingaquarius/docs/dichten_voor_water_-_3e_ontwerp/0

Zondag 22 maart
07-08:00 Schoon Water Ontbijt (Fort Altena – Werkendam, Provincie Brabant)
Bij de start van de dag krijgen alle deelnemers aan Nieuwe Hollandse Waterlinie Schoon een gratis streek ontbijt aangeboden.
18-21:00 Schoon Water Feest (Muiderslot, Provincie Noord Holland)
Na afloop zijn alle deelnemers van harte welkom om met elkaar Nieuwe Hollandse Waterlinie Schoon feestelijk af te sluiten.

Kleurplatenwedstrijd
Voor de jongste deelnemers heeft Stichting Aquarius nog een mooie kleurplaten actie. Deelnemers kunnen deze op zondag 22 maart bij Stichting Aquarius en of haar vrijwilligers/coördinatoren inleveren en in ruil daarvoor krijgen ze een mooie Nieuwe Hollandse Waterlinie Schoon button.

Nieuwe Hollandse Waterlinie Schoon wordt mede mogelijk gemaakt door:
Provincies : Brabant, Zuid Holland, Gelderland, Utrecht en Noord Holland
Waterschappen : hier komen de deelnemende waterschappen
Gemeenten : hier komen de deelnemende waterschappen
Verder gaat de opbrengst van de jaarlijkse Amsterdam Rotterdam Triathlon, Amsterdam Swim, Rotterdam Swim, Royal Amstel Swim en de Nationale Nieuwjaarsduik ook elk jaar naar deze rivier schoonmaak.